Leo van der Vlist is geboren (1965) bij de schilderswerkplaats aan het buurtschap 'de Molenbrug' gelegen nabij Bodegraven. 

Hier waren zijn vader en grootvader huisschilder.

Vertrouwd met verf werd hij opgeleid tot huisschilder, maar geleidelijk ging zijn voorkeur steeds meer uit naar de artistieke mogelijkheden van verf en verruilde hij de ladder, verfbus en de huisschilderkwast voor het palet, penselen en de ezel van de kunstschilder.

In navolging van de grote schilders uit het ‘Hollands Impressionisme’ van de late 19e eeuw, werkt hij graag 'en plein air' (schilderen in de buitenlucht) om de atmosfeer en het licht van de natuur in één keer in olieverf te vangen.

 

Naast kunstschilder is Leo polder –en korenmolenaar. Beroepsmatig op zowel korenmolen 'de Zwaluw' in Kesteren als reservemolenaar op de vier nog daadwerkelijk in bedrijf zijnde poldermolens van de 'Drooggemaakte Polder aan de Westzijde van Aarlanderveen'. Daarnaast vanaf 1989 jaar als 'vrijwillig molenaar' op de water(polder)molen van de Weijpoortse polder in Nieuwerbrug.

 

Leo heeft geëxposeerd in Haarlem, Utrecht, Amsterdam, Oudewater, Bodegraven, Elkerzee, Wierden, Gouda, Diepenheim, Reeuwijk, Nieuwkoop, Leeuwarden, den Haag en in Frankrijk.

Zijn schilderijen hangen in Nederland en over de hele wereld zoals in de Verenigde Staten, Frankrijk, China, België, Australië, Nieuw Zeeland, Scandinavia en Japan

 

Leo van der Vlist was born (1965) and raised ‘op de Molenbrug’, located near Bodengraven. His father and his grandfather were house painters and had a painting studio. Leo started going the same path by attending the Lower Technical School, department house painting. After that he went to the painting school ‘Nimeto’ in Utrecht.

Slowly is preference grew to the artistic possibilities. Besides the paint studio of the Van der Vlist family was the studio of the artist couple Bruno Mertens and Susan Burki. A place Leo would visit a lot. Spending time between large paintings, sculptures, architectural models and special designs for wind mobiles and furniture.

Innovation and spiritual expressiveness were the sources of inspiration for this artist couple who formed Leo’s artistic views. but he chose painting in the realistic and recognizable representation of subjects from the immediate area.

Like the great painters of the Dutch Impressionism in the late 19th century, the so-called ‘Haagse School’, he likes to work “en plein air” to capture the atmosphere and the light of nature at once. Leo is beside being an artist, also a miller.

Leo exhibited in many gallery's in the Netherlands such as Amsterdam, Gouda, Haarlem, Leeuwarden and in France.

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb